زندگی امام حسین (ع) - به وبلاگ در مدح حسین (ع) ،محمد صادقی منش خوش آمدید.
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
u زندگی امام حسین (ع) - به وبلاگ در مدح حسین (ع) ،محمد صادقی منش خوش آمدید.

با آبْ خود را از بوی آزارنده پاک کنید و به خودتان برسید که خداوند ـ عزّوجلّ ـ، بنده پلشتی را که هرکس کنارش بنشیند، از [بوی بد] او رنجه شود، دشمن می دارد . [امام علی علیه السلام]

اوقات شرعی
یکشنبه 103 آذر 4

:: RSS 

:: خانه

:: مدیریت وبلاگ

:: پست الکترونیک

:: شناسنامه

:: کل بازدیدها: 20167

:: بازدیدهای امروز :2

:: بازدیدهای دیروز :0

vدرباره خودم

زندگی امام حسین (ع) - به وبلاگ در مدح حسین (ع) ،محمد صادقی منش خوش آمدید.

vپیوندهای روزانه

وب سایت موسسه علمی وهنری وخیریه یاوران سیدالشهداء استان چهارمحال [114]
وبلاگ شعر محمد صادقی منش [145]
داروهای گیاهی [116]
دانلود انواع نرم افزار [113]
خرید اینترنتی کتاب [78]
سایت علوم زمین [72]
مرکز اطلاعات ومدارک علمی ایران [57]
کاریابی-متخصصین ومهندسین کشور [65]
سایت نیازمندیها وآگهی ها [149]
انجمن بتن ایران [82]
بنیاد ایران شناسی [52]
فهرست وب سایتهای ورزشی [59]
سایتهایی کامل درمورد کامپیوتر واینترنت [60]
کلیه سایتهای دولتی ولشکری وکشوری [89]
سایت های آموزشی وتحصیلی مدارس ونوجوانان وکودکان [72]
[آرشیو(38)]

vلوگوی وبلاگ

زندگی امام حسین (ع) - به وبلاگ در مدح حسین (ع) ،محمد صادقی منش خوش آمدید.

vاشتراک در خبرنامه

 

v لینک وبلاگ دوستان

وبلاگ علمی هنری صادقی منش
موسسه علمی،هنری وخیریه سیدالشهداء استان چهارمحال وبختیاری
وبلاگ امام حسین(ع)
مرثیه امام حسین(ع) -صوتی
پایگاه اینترنتی مسلمانان ایران
سایت صالحین
پایگاه امام علی(ع)
جامعه القرآن الکریم
جستجوگر پایگاه های شیعی
حج
حوزه
دارالحدیث
شبکه قرآن
شیعه
طب اسلامی
قر
قرآن کریم
کربلا
پایگاه جهانی اطلاع رسانی آل بیت
دکتر مرتضی مطهری
مرکز جهانی علوم اسلامی
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
فدک
غدیر
دعا
آستان قدس رضوی
پایگاه اطلاع رسانی امام خمینی (ره)
پایگاه شهید آوینی
سایت اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای
امام رضا(ع)
بنیاد اندیشه اسلامی
پایگاه المنتظر
پایگاه حضرت معصومه(س)
پایگاه فرهنگی مهدی موعود
سایت رقیه خاتون
شبکه اطلاع رسانی امام جواد (ع)
شبکه امام صادق (ع)
شبکه امام علی (ع)
یا حسین(ع)
پایگاه الاسلام
پایگاه سبک بالان
پایگاه اطلاع رسانی اجلاس حضرت مهدی (عج)
سایت ستاد بزرگداشت سال امام علی (علیه السلام)
شبکه امام جواد (علیه السلام) - مرکز جهانی آل البیت (ع )
شبکه امام هادی (علیه السلام) - مرکز جهانی آل البیت (
شبکه امام صادق(علیه السلام)- مرکز جهانی آل البیت (ع )
شبکه امام باقر (علیه السلام) - مرکز جهانی آل البیت (ع )
شبکه امام مهدی - عح - کتابنامه ، قرآن کریم ، مناسبته
شبکه یا زهرا - س : سایت اختصاصی اطلاع رسانی ح
پایگاه اطلاع رسانی اسرا : معرفی آثار افکار و ا
پایگاه اطلاع رسانی موعود : نشریه ، مقالات ، پر
پایگاه اطلاع رسانی یا حسین ( ع) : قرآن کر®
شبکه اطلاع رسانی امام مهدی(عج) با هدف نشر معارف اه
سایت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم : شهر ری ، آستان مقدس
تاریخ اسلام ، ویژه اهل بیت - ع ، داستان و حکای
نرم افزاری کوثر : تولید انواع سی دی ها&#
عرضه سی دی و نرم افزارهای اسلامی بصورت آ
سبکبالان : مشهد شهدا ، تصاویر ، دست نوشته ها ، نماهنگ ها ،
مجمع عاشقان بقیع میبد : برنامه ها ، سخنرانان ، ذاکر&
سایت عمومی مداحی : سایت محبان اهل ب®
آخرین اخبار مساجد : شامل لیست مساجد ، برنامه و آدرس
سایت مرکز فرهنگی نوای ثارالله : آلبوم مداح
سایت شهید چمران : زندگینامه ، کتابها ، پیوندهای مفید
سایت موسسه فرهنگی توحید ، مبتکر اولین زنگ اخبار با ص
خبرگزاری شبستان : خبرگزاری مساجد ایران
نور سافت : معرفی نرم افزارها و خدمات و زمینه ها®
بانک اطلاعا ت شیعه حاوی : حدیت ، قرآن ، عترت و مسایل مذه
اطلاع رسانی در مورد مذاهب اسلامی در جهت معرفی
سایت جهانی آستان قدس رضوی ( حضرت امام رضا علیه
بنیاد بین المللی غدیر با هدف فرهنگ شدن غدیر در جهان اسلام
جستجوگر سایتهای شیعه
پایگاه اطلاع رسانی سراسری اسلامی ، با قابلیت ج
سایت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها
توسعه و نشر علوم اسلامی
سایت اسلامی - شیعی رشد با هدف معرفی مختصر و ج
پایگاه اطلاع رسانی شعائر : حاوی اطلاعات سایتهای
سایت رسمی بنیاد اندیشه اسلامی حاوی اخبار روز ، مقالات ، آ
سایت اطلاع رسانی امام خمینی - ره - حاوی اشعار
پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اندیشه اسلامی حاو
پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه تحقیقاتی ولی عصر عج
پایگاه اطلاع رسانی امام موسی صدر : شامل آخرین اخبار
پایگاه اطلاع رسانی مسجد مقدس جمکران
تنها پناه : شامل اعتقادات شیعه ، مقالات ، مناسبتها و ...
پایگاه اطلاع رسانی رسا : آخرین اخبارها ، گفتگو، م
نورانیت : سایتی وپژه بانوان مسلمان شامل : امام
سایت عزادار (http://www.yaabbas.com/) شامل مرثیه ، نوحه ،
پایگاه اطلاع رسانی حجاب شیعه (ویژه بانوان مسلم
فطرس : پایگاه رسمی هئیت رزمندگان شمیرانا
پایگاه اطلاع رسانی السراج شامل : احادیث ، کتب
سایت کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز : ن
سایت آیت الله ابطحی ، شامل پاسخ به سئوالات ، آ
کلاس گفتگوی مذهبی در سوئد
سایت عبد صالح، معرفی مرحوم صنوبری از شاگردان شیخ رجبعلی خیاط
جمعیت جهانی زنان پیرو اهل بیت علیهم السلام : بانک اطلاعات زنان پ
سایت اطلاع رسانی مجله خورشید مکه : نشریه
گل یاب : بانک اطلاعات ایرانیان برای جستجو در ا
وبلاگ شعر صادقی منش(دیدن کنید)
پایگاه اسلامی تبیان
سایـت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان ، وابسته به سازمان تبلیغا

v لوگوی وبلاگ دوستان


vوضعیت من در یاهو

یــــاهـو

vجستجو در وبلاگ

! زندگی امام حسین (ع)

شنبه 83/12/15 :: ساعت 10:45 عصر

مختصرى از زندگانى امام حسین (ع)

 

فهرست مطالب:

? مراحل زندگى حسین بن على (ع)
? مبارزات حسین بن على (ع) در دوران قبل از امامت
? اوضاع سیاسى و اجتماعى دوران امامت امام حسین (ع)
? امام حسین و مظلومیت
? عاشورا و انقلاب اسلامی
? مبارزات امام حسین (ع) با حکومت معاویه
? پاسخ تاریخى امام حسین (ع) به معاویه
? سخنرانى کوبنده و افشاگرانه در کنگره عظیم حج

? عوامل پیدایش نهضت امام حسین (ع)
? قیام آگاهانه

? پیام آوران قیام کربلا
? ره آورد سفر اسیران

? نتایج و پیامدهاى قیام عاشورا

? قیام و شورش در حکومت اسلامی

? حسین بن على(علیه السلام) مظهر عزت

مراحل زندگى حسین بن على (ع)

حسین بن على (ع) مدت شش سال از دوران کودکى خود را در زمان جد بزرگوار خود سپرى کرد و پس از آن حضرت، مدت سى سال در کنار پدرش امیرمومنان (ع) زندگى کرد و در حوادث مهم دوران خلافت ایشان به صورت فعال شرکت داشت. پس از شهادت امیر مومنان(در سال 40هجرى) مدت ده سال در صحنه سیاسى و اجتماعى در کنار برادر بزرگ خود حسن بن على (ع) قرار داشت و پس از شهادت امام حسن(ع) (در سال 50هجرى) به مدت ده سال، در اوج قدرت معاویه بن ابى سفیان، بارها با وى پنجه درافکند و پس از مرگ وى نیز در برابر حکومت پسرش یزید قیام کرد و در محرم سال 61 هجرى در سرزمین کربلا به شهادت رسید.
آخرین بخش زندگى امام حسین، یعنى دوران امامت آن حضرت، مهمترین بخش زندگى او به شمار مى‏رود و در این کتاب، بیشتر پیرامون همین بخش سخن خواهیم گفت.

مبارزات حسین بن على (ع) در دوران قبل از امامت

حسین بن على ع از دوران نوجوانى که شاهد انحراف دسگاه حکومت اسلامى از مسیر اصلى خود بود، از موضعگیریهاى سیاسى پدر خود پیروى و حمایت مى‏کرد؛ چنانکه در زمان خلافت عمر بن خطاب، روزى وارد مسجد شد و دید عمر بر فراز منبر نشسته است، با دیدن این صحنه، بالاى منبر رفت و به عمر گفت: از منبر پدرم پایین بیا و بالاى منبر پدرت برو!
عمر که قافیه را باخته بود، گفت: پدرم منبر نداشت! آنگاه او را در کنار خود نشانید، و پس از آنکه از منبر پایین آمد، او را به منزل خود برد و پرسید: این سخن را چه کسى به تو یاد داده است؟ او پاسخ داد: هیچ کس!(1)

در جبهه ‏هاى نبرد با ناکثین و قاسطین

حسین بن على (ع) در دوران خلافت پدرش، امیرمومنان(ع)،در صحنه‏هاى سیاسى و نظامى در کنار آن حضرت قرار داشت. او در هر سه جنگى که در این دوران براى پدر ارجمندش پیش آمد، شرکت فعال داشت.(2)
در جنگ جمل فرماندهى جناح چپ سپاه امیر مومنان (ع) به عهده وى بود(3) و در جنگ صفین، چه از راه سخنرانیهاى پرشور و تشویق یاران على (ع) جهت شرکت در جنگ، و چه از رهگذر پیکار با قاسطین، نقشى فعال داشت (4)در جریان حکمیت نیز یکى از شهود این ماجرا از طرف على (ع) بود.(5)
حسین بن على (ع) پس از شهادت على (ع) در کنار برادر خویش، رهبر و پیشواى وقت، حسن بن على ع قرار گرفت، و هنگام حرکت نیروهاى امام مجتبى ع به سمت شام، همراه آن حضرت در صحنه نظامى و پیشروى به سوى سپاه شام حضور داشت، و هنگامى که معاویه به امام حسن (ع) پیشنهاد صلح کرد، امام حسن، او و عبدالله بن جعفر را فراخواند و درباره این پیشنهاد، با آن دو به گفتگو پرداخت (6)و بالاخره پس از متارکه جنگ و انعقاد پیمان صلح، همراه برادرش به شهر مدینه بازگشت و همانجا اقامت گزید.(7)

اوضاع سیاسى و اجتماعى دوران امامت امام حسین (ع)

در زمان امام حسین (ع) انحراف از اصول و موازین اسلام، که از «سقیفه» شروع شده و در زمان عثمان گسترش یافته بود، به اوج خود رسیده بود. در آن زمان معاویه که سالها از سوى خلیفه دوم و سوم به عنوان استاندار در منطقه شام حکومت کرده و موقعیت خود را کاملا تثبیت کرده بود، بنام خلیفه مسلمین سرنوشت و مقدرات کشوراسلامى را در دست گرفته حزب ضد اسلامى اموى را بر امت اسلام مسلط ساخته بود و به کمک عمال ستمگر و یغماگر خود مانند: زیاد بن ابیه، عمرو بن عاص، سمرة بن جندب و... حکومت سلطنتى استبدادى تشکیل داده، چهره اسلام را وارونه ساخته بود.
معاویه از یک سو، سیاست فشار سیاسى و اقتصادى را در مورد مسلمانان آزاده و راستین اعمال مى‏کرد و با کشتار و قتل و شکنجه و آزار، و تحمیل فقر و گرسنگى بر آنان، از هر گونه اعتراض و جنبش و مخالفت جلوگیرى مى‏کرد، و از سوى دیگر، با احیاى تبعیضهاى نژادى و رقابتهاى قبیله‏اى در میان قبائل، آنان را به جان هم مى‏انداخت و از این رهگذر نیروهاى آنان را تضعیف مى‏کرد تا خطرى از ناحیه آنان متوجه حکومت وى نگردد، و از سوى سوم، به کمک عوامل مزدور خود با جعل حدیث و تفسیر و تاویل آیات قرآن به نفع خود، افکار عمومى را تخدیر کرده، و به حکومت خودش وجهه مشروع و مقبول مى‏بخشید.
این سیاست ضد اسلامى، به اضافه عوامل دیگر همچون ترویج فرقه‏هاى باطل نظیر: جبریه و مرجئه که از نظر عقیدتى با سیاست معاویه همسو بودند، آثار شوم و مرگبار در جامعه به وجود آورده و سکوت تلخ و ذلتبارى را بر جامعه حکمفرما ساخته بود.
در اثر این سیاست شوم، شخصیت جامعه اسلامى مسخ و ارزشها دگرگون شده بود، به طورى که مسلمانان، با آن‏که مى‏دانستند اسلام هیچ وقت اجازه نمى‏دهد آنان مطیع زمامداران بیدادگرى باشند که بنام دین بر آنها حکومت مى‏کنند، با این حال بر اثر ضعف و ترس و ناآگاهى، از زمامداران ستمگر پشتیبانى مى‏کردند. در اثر این سیاست، مسلمانان، بر خلاف منطق قرآن و تعالیم پیامبر (ص)، تبدیل به افرادى ترسو، سازشکار، و ظاهر ساز گشته بودند.
تاریخ این دوره از زندگى مسلمانان، پر از شواهدى است که نشان مى‏دهد این دگرگونى و انحراف فراگیر شده، جامعه اسلامى را با خود همرنگ ساخته بود.
اگر عکس العملى را که مسلمانان در برابر سیاست عثمان و عمال وى از خود نشان دادند، با روشى که در برابر سیاست معاویه در پیش گرفتند مقایسه کنیم، آثار شوم این سیاست شیطانى را در جامعه اسلامى بوضوع مشاهده مى‏کنیم، زیرا مسلمانان در برابر سیاست عثمان با قیام عمومى، عکس العمل نشان دادند؛ قیامى که بزرگترین شهرهاى اسلامى یعنى مدینه، مکه، کوفه، بصره، مصر و سایر شهرها و روستاها در آن شرکت داشتند؛ ولى با توجه به اینکه در زمان معاویه ظلم به مراتب بیشر، میزان قتل و تهدید زیادتر و گسترده‏تر؛ و محرومیت مسلمانان از حقوق و ثروت و درآمد خود آشکارتر بود، با این حال عکس العمل دسته جمعى در برابر رفتار ضد اسلامى معاویه دیده نمى‏شد، بلکه مردم کورکورانه در برابر معاویه مطیع و خاضع بودند. بلى گاه گاه اعتراضهاى پراکنده‏اى مثل مخالفت «حجر بن عدى» و «عمرو بن حمق خزاعى» و امثال آنها صورت یک جنبش عملى و عمومى در نمى‏آمد، بلکه شعله آن بسرعت خاموش مى‏گشت، زیرا حکومت وقت، سران جنبش را مى‏کشت و انقلاب را در نطفه خفه مى‏کرد و جامعه هیچ تکانى نمى‏خورد.(8)

موانع قیام در عصر معاویه

ولى با وجود چنین وضع اسفناک و انفجارآمیزى که در زمان تسلط معاویه حکمفرما بود، بنابر ملاحظات فراوان، قیام و انقلاب مسلحانه در آن زمان نه مقدور بود و نه مفید. دو عامل زیر را مى‏توان مهمترین موانع قیام امام حسین (ع) در زمان حکومت معاویه شمرد:

پیمان صلح امام حسن (ع) با معاویه

اگر حسین بن على (ع) در زمان معاویه قیام مى‏کرد، معاویه مى‏توانست از پیمان صلحى که با امام حسن (ع) بسته و مورد تایید حسین بن على (ع) نیز قرار داشت، به منظور متهم ساختن حسین بن على (ع) بهره بردارى کند، زیرا همه مردم مى‏دانستند که امام حسن و امام حسین متهد شده‏اند تا زمانى که معاویه زنده است سکوت کرده به حکومت او گردن نهند، حال اگر حسین (ع) بر ضد معاویه قیام مى‏کرد، امکان داشت معاویه او را شخصى فرصت طلب و پیمان شکن قلمداد کند.
البته مى‏دانیم که امام حسین (ع) پیمان معاهده خود را با معاویه، پیمانى لازم الوفأ نمى‏دانست؛ زیرا این پیمان از روى آزادى و میل و اختیار صورت نگرفته بود، بلکه پیمانى بود که تحت فشار و اجبار، و در شرائطى صورت گرفته بود که بحث و گفتگو فایده‏اى نداشت، بعلاوه خود معاویه آن را نقض کرده و محترم نشمرده بود و خود را به رعایت آن ملزم نمى‏دانست، بنابراین چنین عهد و پمانى، اگر هم در اصل صحیح و معتبر بود، حسین بن على(ع) مقید به آن نبود، زیرا خود معاویه آن را زیر پا گذاشته و در نقض آن از هیچ کوششى فرو گذار نکرده بود، اما در هر حال معاهده صلح، مى‏توانست دستاویز تبلیغاتى معاویه در برابر قیام احتمالى حسین (ع) قرار گیرد.
از طرف دیگر، باید دید در برابر قیام احتمالى او اجتماع چگونه قضاوت مى‏کرد؟
پیداست اجتماع زمان امام حسین ع - چنانکه گذشت - اجتماعى بود که حال قیام و انقلاب نداشت و شمشیر جهاد به آب عافیت شسته بود. طبعاً چنین اجتماعى عافیت‏طلبى خود را چنین توجیه مى‏کرد که حسین (ع) با معاویه پیمان بسته است و باید به آن وفا کند.
بنابراین اگر امام حسین (ع) در زمان معاویه قیام مسلحانه مى‏کرد، معاویه مى‏توانست آن را به عنوان یک شورش غیر موجه و برخلاف مواد پیمان صلح بین طرفین معرفى کند و چون جامعه آن روز چنانکه گفتیم - جامعه‏اى بود که حال قیام و انقلاب نداشت، طبعا منطق معاویه را تایید مى‏کرد.

2- ژست دینى معاویه‏

قیام امام حسین (ع) در زمان یزید، چنان پرشور و مهیج بود که خاطره آن در دلهاى مردم جاوید مانده است و چنانکه مشاهده مى‏کنیم پس از قرون متمادى، هنوز هم مردم، قهرمانان کربلا را براى خود نمونه و سرمشق قرار مى‏دهند و در ابراز قهرمانى و فداکارى از آنها الهام مى‏گیرند، ولى به گمان قوى اگر امام حسین (ع) در زمان معاویه قیام مى‏کرد، قیام او داراى چنین شور و حماسه‏اى نمى‏شد. راز این مطلب را باید در نفوذ و شیطنت و بازیگرى معاویه، و روش خاص او در حل و فصل مشکلات جستجو کرد.
گر چه معاویه عملا اسلام را تحریف کرده، حکومت اشرافى اموى را جایگزین خلافت ساده و بى پیرایه اسلامى ساخته و جامعه اسلامى را به یک جامعه غیر اسلامى تبدیل کرده بود، اما او این مطلب را بخوبى درک مى‏کرد که چون بنام دین و خلافت اسلامى حکومت مى‏کند، نباید مرتکب کارهایى بشود که مردم آن را مبارزه با دین - همان دینى که بنام آن حکومت مى‏کند- تلقى نمایند، بلکه او لازم مى‏دید همیشه به اعمال خود، رنگ دینى بدهد تا اعمال وى با مقامى که دارد، سازگار باشد، و آن دسته از کارهایى را که مشروع جلوه دادن آنها مقدور نیست در خفا انجام دهد.
پاره‏اى از اسناد و شواهد تاریخى نشان مى‏دهد که معاویه فردى بیدین بوده و به هیچ چیز اعتقاد نداشته است؛ به طورى که «مغیره بن شعبه» معلوم الحال و بى بند و بار، از سخنانى که در بعضى از مجالس خصوصى معاویه، از خود وى شنیده بود، اظهار تاسف و اندوه کرده مى‏گفت:«معاویه خبیث‏ترین افراد مردم است.»(9)
ولى با وجود اینها، همین روش معاویه در تظاهر به برخى از ظواهر دینى، درک ماهیت او را براى عامه مردم مشکل ساخته بود.
معاویه براى آنکه به منصب و مقام خود، رنگ مذهبى بدهد، از اوضاع و شرائط بخوبى بهره بردارى مى‏کرد. او از یک طرف خونخواهى عثمان را عنوان مى‏ساخت و از طرف دیگر پس از جریان حکمیت و همچنین به واسطه صلح با امام حسن (ع) و بیعت مردم با وى، خود را در افکار عمومى شایسته خلافت قلمداد مى‏کرد.
بنابراین اگر امام حسین (ع) در زمان او قیامى مسلحانه به راه مى‏افکند، وى بسهولت مى‏توانست آن را در افکار عمومى یک اختلاف سیاسى و کشمکش بر سر قدرت و حکومت معرفى کند، نه قیام حق در برابر باطل!

امام حسین و مظلومیت

یکی از القاب امـام حسین در بسیاری از زیـارتنامـه هـا و احادیث، مظلوم است، حتّی بعضی از آیات قرآن نیز به همین مطلب اشاره دارد
وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلوُماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلیِّهِ سُلْطَاناً وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا اَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُون . سوره اسراء آیه 33 و سوره شعراء آیه 225
بـه عقیده بعضی از مفسرین این آیـات بـه شهادت مظلومانه امام حسین و مظلومیت اهل بیت تفسیر شده است
تفسیر برهان جلد 2 ذیل آیات فوق
از دو جهت این مظلومیت قابل بررسی است

الف: از دیدگاه قوانین و قواعد جنگی

در تمام جوامع بشری جنگها نیز آدابی دارد که رعایت آن از سوی دوطرف ضروری است و تجاوز از آن امری غیرقانونی و غیر انسانی محسوب می شود. در واقعه کربـلا بسیاری از اعمال کـه بر امـام و اهـل بیت واصحابش روا داشته انـد در تمـام فرهنگ هاو جوامع انسانی ظلم و ستم شناخته می شود، از قبیل

ـ شکستن عهد و پیمان
ـ کشتن مهمان
ـ منع آب حتی از اطفال
ـ کشتن بچه ها در مقابل دیدگان مادر
ـ آتش زدن خیمه های زن و بچه های بی پناه
ـ هجوم بر اطفال و شکنجه دادن آنها و کشتن زن
ـ برهنه کردن بدن شهداء و تاختن اسب بر بدن آنان
ـ به اسارت گرفتن زنان و بچه ها وسخت گیری بر آنان
ـ شکنجه و در غل و زنجیر کردن بیمار (امام سجاد علیه السلام ) وسخت گیری
ـ بریدن سرهای شهداء و آویختن آن به گردن اسبها و نیزه ها
ـ نان و غذای کافی ندادن به اسیران (مخصوصاً بچه ها) و اسکان در مکانهای نا مناسب
ـ شکنجه اسیران با عبور دادن آنها از کنار بدن های پاره پاره و بدون سر آنان

ب:از دیدگاه دین مبین اسلام

پاره ای از ظلم و ستمها در روز عاشورا علاوه بر تخلف از قوانین جنگی، نقض آشکار دستورات دین اسلام بوده است از قبیل

ـ جنگ در ماه حرام
ـ کشتن فرزند و سبط پیامبر(صلی الله علیه وآله) وبرترین امت
ـ کشتن و اسیر گرفتن زنان مسلمان و اطفال
ـ بی حرمتی به اجساد و مثله کردن و بریدن سر امام و شهداء
ـ حمله به امام در وقت اقامه نماز
ـ قتل صبر

امام سجاد (علیه السلام) فرمود : اَنَا بْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْرَاً وَ کَفَی بِذَلِکَ فَخْرَاً
من فرزندکسی هستم که به مرگ صبر او را به شهادت رسانده اند
قتل صبر: انسان یا جانداری را در حالی که زنده است آن قدر به او ضربه و زخم وارد کنند تا بتدریج بمیرد که در اسلام از این عمل نهی شده است
امام حسین (علیه السلام) با 33 زخم نیزه و 34 ضربه شمشیر و... به شهادت رسید

عاشورا و انتظار

امام چهارم حضرت سید الساجدین زین العابدین علی بن الحسین از پدرش سید الشهداء حسین بن علی علیهما السلام نقل می کند که پدرم فرمود : یا وَلَدی یا عَلیّ وَاللهِ لا یَسْکُنُ دَمی حَتّی یَبْعَثَ اللهُ الْمَهدیَّ فَیَقْتُلَ عَلی دَمی مِنَ الْمُنافِقینَ الْکَفَرَةِ الْفَسَقَةِ سَبْعینَ اَلْفاً

ای فرزندم، ای علی، به خدا قسم خون من از جوشش نمی افتد تا اینکه خدای متعال حضرت مهدی عج را برانگیزاند تا انتقام خون مرا از هفتاد هزار نفر از منافقین و فاسقین بگیرد.

موسوعه کلمات امام حسین ص 371

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


¤نویسنده: محمد صادقی منش

? نوشته های دیگران